Sfânta Scriptură





Capitole


versiunea catolică

Faptele Apostolilor

    Capitolul 1

    1. În prima carte, o, Teofil, am tratat despre tot ce a făcut şi a învăţat Isus, de la început
    2. până în ziua în care a fost înălţat, după ce, prin Duhul Sfânt, i-a instruit pe apostolii pe care îi alesese.
    3. După pătimirea sa, el li s-a prezentat viu, cu multe dovezi, arătându-li-se timp de patruzeci de zile şi vorbindu-le despre cele privitoare la împărăţia lui Dumnezeu.
    4. Şi, în timp ce era cu ei, le-a poruncit să nu se îndepărteze de Ierusalim, ci să aştepte promisiunea Tatălui "pe care, [zicea el], aţi auzit-o de la mine:
    5. Ioan a botezat cu apă, dar voi veţi fi botezaţi cu Duhul Sfânt, nu după multe zile".
    6. Atunci, cei care se adunaseră l-au întrebat: "Doamne, în acest timp vei restaura împărăţia lui Israel?"
    7. Dar el le-a zis: "Vouă nu vă este dat să cunoaşteţi timpurile sau momentele pe care Tatăl le-a stabilit prin propria autoritate.
    8. Însă, când va veni Duhul Sfânt asupra voastră, voi veţi primi o putere şi îmi veţi fi martori în Ierusalim, în toată Iudeea şi Samaria, şi până la marginile pământului".
    9. Şi după ce a spus acestea, sub privirile lor, el a fost înălţat şi un nor l-a ascuns din ochii lor.
    10. În timp ce erau cu ochii aţintiţi spre cer şi el se înălţa, iată că le-au apărut doi bărbaţi în haine albe
    11. şi le-au spus: "Bărbaţi galileeni, de ce staţi privind la cer? Acest Isus, care a fost înălţat de la voi la cer, va veni tot aşa cum l-aţi văzut mergând spre cer".
    12. Atunci ei s-au întors la Ierusalim de la muntele numit al Măslinilor, care se află aproape de Ierusalim, cât un drum în zi de sâmbătă.
    13. Când au intrat, au urcat în încăperea de sus, unde obişnuiau să se adune. Erau: Petru şi Ioan, Iacob şi Andrei, Filip şi Toma, Bartolomeu şi Matei, Iacob, fiul lui Alfeu, şi Simon Zelotul şi Iuda al lui Iacob.
    14. Toţi aceştia, într-un cuget, stăruiau în rugăciune împreună cu femeile şi cu Maria, mama lui Isus, şi cu fraţii lui.
    15. În zilele acelea, Petru s-a ridicat în mijlocul fraţilor - mulţimea celor adunaţi în acel loc era cam de o sută douăzeci de persoane - şi a spus:
    16. "Fraţilor, trebuia să se împlinească Scriptura pe care a spus-o dinainte Duhul Sfânt prin gura lui David despre Iuda, cel care a devenit călăuza celor care l-au prins pe Isus.
    17. Căci el era din numărul nostru şi fusese părtaş al aceleiaşi slujiri.
    18. Dar acesta şi-a cumpărat un ogor din plata nelegiuirii sale şi, căzând cu capul în jos, a crăpat la mijloc şi i s-au vărsat toate măruntaiele.
    19. [Faptul] a devenit atât de cunoscut tuturor locuitorilor Ierusalimului, încât locul acela este numit în limba lor «Hacheldamah», adică «Ogorul Sângelui».
    20. Căci este scris în cartea Psalmilor: Să devină locuinţa lui pustie şi să nu fie locuitor în ea şi Misiunea lui să o ia altul.
    21. Aşadar, trebuie ca unul dintre aceşti bărbaţi, care ne-au însoţit în tot timpul cât a trăit printre noi Domnul Isus,
    22. începând de la botezul lui Ioan până în ziua în care a fost înălţat de la noi, să devină martor al învierii lui împreună cu noi".
    23. Au propus doi: pe Iosif, cel chemat Barsaba, numit şi Iustus, şi pe Matia.
    24. Apoi s-au rugat astfel: "Tu, Doamne, care cunoşti inimile tuturor, arată-ne pe care dintre aceştia doi l-ai ales,
    25. ca să ia locul în această slujire şi în apostolatul din care a căzut Iuda, ca să meargă la locul care i se cuvenea".
    26. Atunci au tras la sorţi pentru ei şi sorţul a căzut pe Matia, iar el a fost numărat cu cei unsprezece apostoli.

    INTRODUCERE

    Prolog

    Capitolul 1

    1 În prima carte, o, Teofil a, am tratat b despre tot ce a făcut şi a învăţat Isus, de la început 2 până în ziua în care a fost înălţat, după ce, prin Duhul Sfânt c, i-a instruit pe apostolii pe care îi alesese. 3 După pătimirea sa, el li s-a prezentat viu, cu multe dovezi, arătându-li-se timp de patruzeci de zile şi vorbindu-le despre cele privitoare la împărăţia lui Dumnezeu.

    Misiunea încredinţată apostolilor

        4 Şi, în timp ce era cu ei d, le-a poruncit să nu se îndepărteze de Ierusalim, ci să aştepte promisiunea Tatălui "pe care, [zicea el], aţi auzit-o de la mine: 5 Ioan a botezat cu apă, dar voi veţi fi botezaţi cu Duhul Sfânt, nu după multe zile".
         6 Atunci, cei care se adunaseră l-au întrebat: "Doamne, în acest timp vei restaura împărăţia lui Israel?" 7 Dar el le-a zis: "Vouă nu vă este dat să cunoaşteţi timpurile sau momentele pe care Tatăl le-a stabilit prin propria autoritate. 8 Însă, când va veni Duhul Sfânt asupra voastră, voi veţi primi o putere şi îmi veţi fi martori în Ierusalim, în toată Iudeea şi Samaria, şi până la marginile pământului".

    Înălţarea lui Isus

        9 Şi după ce a spus acestea, sub privirile lor, el a fost înălţat şi un nor l-a ascuns din ochii lor. 10 În timp ce erau cu ochii aţintiţi spre cer şi el se înălţa, iată că le-au apărut doi bărbaţi în haine albe 11 şi le-au spus: "Bărbaţi galileeni, de ce staţi privind la cer? e Acest Isus, care a fost înălţat de la voi la cer, va veni tot aşa cum l-aţi văzut mergând spre cer".


    I. AŞTEPTAREA DUHULUI SFÂNT

    Comunitatea apostolilor

        12 Atunci ei s-au întors la Ierusalim de la muntele numit al Măslinilor f, care se află aproape de Ierusalim, cât un drum în zi de sâmbătă g. 13 Când au intrat, au urcat în încăperea de sus, unde obişnuiau să se adune h. Erau: Petru şi Ioan, Iacob şi Andrei, Filip şi Toma, Bartolomeu şi Matei, Iacob, fiul lui Alfeu, şi Simon Zelotul şi Iuda al lui Iacob. 14 Toţi aceştia, într-un cuget, stăruiau în rugăciune împreună cu femeile şi cu Maria, mama lui Isus, şi cu fraţii lui.

    Alegerea lui Matia în locul lui Iuda

        15 În zilele acelea, Petru s-a ridicat în mijlocul fraţilor - mulţimea celor adunaţi în acel loc era cam de o sută douăzeci de persoane i - şi a spus: 16 "Fraţilor, trebuia să se împlinească Scriptura pe care a spus-o dinainte Duhul Sfânt prin gura lui David despre Iuda, cel care a devenit călăuza celor care l-au prins pe Isus. 17 Căci el era din numărul nostru şi fusese părtaş al aceleiaşi slujiri. 18 Dar acesta şi-a cumpărat un ogor din plata nelegiuirii sale şi, căzând cu capul în jos j, a crăpat la mijloc şi i s-au vărsat toate măruntaiele. 19 [Faptul] a devenit atât de cunoscut tuturor locuitorilor Ierusalimului, încât locul acela este numit în limba lor «Hacheldamah», adică «Ogorul Sângelui». 20 Căci este scris în cartea Psalmilor:
    Să devină locuinţa lui pustie
    şi să nu fie locuitor în ea

    şi
    Misiunea lui să o ia altul.
    21 Aşadar, trebuie ca unul dintre aceşti bărbaţi, care ne-au însoţit în tot timpul cât a trăit printre noi k Domnul Isus, 22 începând de la botezul lui Ioan până în ziua în care a fost înălţat de la noi, să devină martor al învierii lui împreună cu noi".
         23 Au propus doi: pe Iosif, cel chemat Barsaba l, numit şi Iustus, şi pe Matia m. 24 Apoi s-au rugat astfel: "Tu, Doamne, care cunoşti inimile tuturor, arată-ne pe care dintre aceştia doi l-ai ales, 25 ca să ia locul în această slujire şi în apostolatul din care a căzut Iuda, ca să meargă la locul care i se cuvenea". 26 Atunci au tras la sorţi n pentru ei şi sorţul a căzut pe Matia, iar el a fost numărat cu cei unsprezece o apostoli.

    Note de subsol


    a Vezi n. Lc 1,3.
    b Lit.: Primul cuvânt l-am făcut, o, Teofil, despre toate câte a început Isus să facă şi să spună.
    c Poate fi înţeles şi ca înălţat prin Duhul Sfânt.
    d Sensul verbului synalizo este nesigur. În greaca clasică înseamnă "a mânca sare împreună", "a sta la o masă comună", dar nu este atestat decât după sec. al II-lea. Lingviştii presupun o altă rădăcină - synaulizo care înseamnă "a fi, a sta împreună".
    e Unele manuscrise omit: la cer.
    f Muntele Măslinilor se întinde paralel cu colina pe care se afla templul, separat de aceasta prin valea Cedron. Are trei vârfuri: la nord (810 m) vârful numit "Viri Galilaei", în centru (808 m), locul tradiţional al înălţării lui Isus la ceruri, iar la sud (734 m) "Muntele Scandalului" (cf. 2Rg 23,14-16) datorită cultului adus aici zeităţilor păgâne. Pe partea estică se află localităţile Betania şi Betfaghe.
    g După interpretările rabinilor, un evreu se putea deplasa în zi de sâmbătă până la o distanţă de 2000 de coţi (aproximativ 1 km).
    h Încăperea de la etaj în locuinţele evreilor înstăriţi era folosită ca sală de reuniune, loc de studiu şi de rugăciune.
    i Mulţi interpreţi presupun că sfântul Luca ar face referinţă la numărul necesar pentru constituirea unui Sinedriu local, dar prezenţa femeilor în acest grup ca şi aproximaţia ("cam") infirmă această interpretare.
    j Expresia este neclară şi se traduce "cu capul înainte" (cf. Înţ 4,19), ori "s-a umflat". Câteva manuscrise, făcând aluzie la descrierea morţii lui Iuda din Mt 27,3-10, schimbă termenul cu: s-a spânzurat. Deşi relatările despre moartea lui Iuda sunt divergente, în NT, ele concordă în a scoate în evidenţă că Iuda a murit în mod tragic ca o consecinţă a perfidiei şi trădării sale.
    k Lit.: intra şi ieşea împreună cu noi. Expresia subliniază aici că mărturia pe care o dă un apostol trebuie să se bazeze pe participarea directă şi neîntreruptă la activitatea publică a lui Isus. De fapt, Luca, în Evanghelia sa (23,49-50), spre deosebire de ceilalţi evanghelişti, ni-i prezintă pe apostoli ca martori şi în timpul răstignirii.
    l Bar-saba înseamnă "fiul" unei femei cu numele de "Saba". Acest Iosif Barsaba, la fel ca mulţi evrei din perioada aceasta, are şi un nume latin: Iustus = cel drept.
    m Matia este forma scurtă a lui Matatiah = darul lui Dumnezeu. După Eusebiu din Cezareea, Matia era unul dintre cei şaptezeci şi doi de discipoli. După Rusalii ar fi predicat în Iudeea şi ar fi fost ucis cu pietre de către evrei. Există şi o evanghelie apocrifă care-i poartă numele.
    n Tragerea la sorţi era o practică foarte răspândită în lumea antică. În VT nu este considerată ca o magie, din contra, Dumnezeu, înaintea căruia se făcea tragerea la sorţi, era cel care decide. Cea mai cunoscută formă de tragere la sorţi este aceea de a introduce zarurile şi a le scutura până ce cade unul. Tragerea la sorţi scoate în evidenţă aspectul carismatic al unei vocaţii pentru a îndeplini o slujire în Biserică şi exclude falsa democratizare a ocupării funcţiilor în comunitate. De notat că Luca nu va mai vorbi despre această practică după coborârea Duhului Sfânt.
    o Unele manuscrise au: cei doisprezece.
    copiere simplă
    copiere cu trimitere
    copiere cu formatare


    Matei Marcu Luca Ioan Faptele Apostolilor Romani 1Corinteni 2Corinteni Galateni Efeseni Filipeni Coloseni 1Tesaloniceni 2Tesaloniceni 1Timotei 2Timotei Tit Filimon Evrei Iacov 1Petru 2Petru 1Ioan 2Ioan 3Ioan Iuda Apocalips

     
     
    © 2011 Cateheza.ro & Editura Sapientia - pentru informaţii, sugestii, semnalarea unor probleme tehnice, scrieţi la biblia@cateheza.ro